Opel insignia 2013

När vår gamla Opel Vectra gav upp på oss i Rimbo på väg hem från stugan en Söndag och vi var tvugna att ringa in skjuts för att lämna bilen så var det dags.

Har under en längre tid haft koll på marknaden vad som finns och vilka priser till vilken utrustning som är rimligt. Började leta lite mera intensivt och planera provkörningar i närområdet nu när vi inte hade någon bil att åka runt och leta med.

Tanken var en Insignia Ecoflex diesel, klassad som miljöbil och därmed skattefri något år till sedan låg årskatten på 1100kr ungefär. Riktigt bra.

När vi hälsade på hos bilhandlaren så tänkte jag testa en variant och bad han välja den bilen han skulle köpa idag som låg under vad vi tänkte spendera.
Vi hade redan sett ut en vi var intresserad av som vi ville prova.

Men han överraskade oss med att välja en 4×4 Insignia som låg inom budget. Något som jag själv inte alls tittat på, dels för att de väger mer, samt drar mera soppa. Årskaten ligger på 2600kr mot 1100kr, samt att den drar lite mera diesel.

Med på köpet fick man då även adaptivt chassi med knappar för att byta inställningar mellan Sport och Touring. Där 4×4 driften och fjädring, styrning och motor agerar annorlunda.
Bilen gick bra, inte mycket nytta av 4×4 en vårdag på asfalt men fick en funderare.

Frågade sedan bilexperterna på vår tidning auto motor & sport vad dom ansåg om valet. Och de utan tvekan valde 4×4, sedan fick jag senaste numret av auto motor & sport där de just gick igenom 4×4-driften. Och fördelarna med det, så efter det tittade jag bara på 4×4!

Så tillslut blev det en Insignia 4×4, med alla möjliga features.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

Nu har vi något att dra hem vår gamla Vectra för reparation på bilfirman som fick som uppgift att hitta felet på Vectran om vi skulle köpa denna nya Insignian.
image